"Siu, siu!" – usko tai älä, koskaan ei ole liian myöhäistä
Naapurin tytöltäkö mallin kysyt,
naapurin tytöllä on oma tausta ja olot.
Sait toiset perintötekijät,
suunnista niiden mukaan,
oma lukunsa on jokainen,
... oma biologiansa, psykologiansa, sosiologiansa
kolmiyhteisyys itsekukin.
___
Kysy hiljaa itseäsi,
kysy vielä sittenkin kun olet kyselemisestä uupunut,
se vastaa kyllä kun maltat odottaa,
joskus vuosien,
joskus vuosikymmenien perästä.
Helena Anhava: Kysy hiljaisuudelta itseäsi (katkelmia)

Vuoden vaihteessa katsottavaksi valikoitunut Yhdysvaltojen evankelikaalisesta, herätyskristillisestä liikkeestä kertova v. 2023 tuotettu dokumentti "Tuomiopäivän saarnaajat" näytti niin tyrmäävän todellisuuden, että sitä ei voinut katsoa alkua pidemmälle. Useita yrityksiä vaatinut suoritus teoksen loppuun saattamiseksi onnistui lopulta nojatuolin käsinojista tukea hakien. Dokumentissa esitetystä evankelikaalisuuden apokalyptisyyyttä korostavasta tulkintalinjasta luodaan yhteyksiä ja viitataan suoraan nykyisen presidentin edelliseen hallintokauteen.
Suomalaiselle katsojalle silmäys kabinetissa järjestettyyn raamattupiiriin – asiayhteyteen liitettynä – tuo yllättävän asenteelliselta vaikuttavan näkökulman politiikanteon ilmapiiriin. Yrittääkö dokumentti muokata katsojan asenteita, onko se totuudenmukainen, vai luovatko nämä ilmestyskirjamaisten profetioiden sävyttämät sisällöt nyt pohjan USA:n ulkopoliittisille linjauksille seuraavan neljän vuoden ajan?
Shokkiin toi hieman perspektiiviä seikka, että tajusi itse osallistuneensa yhden amerikkalaisen saarnaajan, evankelikaalisen superstaran massatapahtumaan 1980-luvun lopulla Helsingin Olympia-stadionilla. Taideopiskelija oli joutunut edellisenä lukuvuonna kosketuksiin voimakkaan karismaattissävyisen, uskonnollisiakin elementtejä sivuavan tekemisen suuntauksen kanssa. Kiinnosti, kuinka stadionillinen hengellisten viritysten pariin hakeutuvia ihmisiä ottaisi vastaan tämän erikoisen ulkomaan elävän. Jopa kolmena päivänä stadion täyttyi meikälaisistä voimista koostuvista kutsun kuulleista osanottajista, mikä todisti, että täälläkin oltiin otollisella mielellä Raamatun sanomaa valmiita vastaanottamaan. Saarnaaja otti huomioon kohdemaan, olosuhteet. Historiaakin sivuttiin. Sävy oli yleiskristillinen ja maltillinen.
Samaisena vierailun vuonna 1987 Chicagon yliopiston toimivallan alla julkaistussa tietosanakirjassa mainitaan kyseisestä henkilöstä ainoastaan, että evankelistan suuren mittakaavan saarnakiertueita kutsuttiin ristiretkiksi ja että tämän ystäväpiiriin kuului monia yhdysvaltalaisia presidenttejä.
Vasta julkaistussa Yhdysvaltoja käsittelevässä kirjassa kerrotaan, että saarnaajien harjoittamalla toiminnalla on maan historiassa pitkät perinteet. Heitä oli paljon jo siirtokunta-ajalla. Uskonnollisilla sisällöillä oli enemmän kysyntää kuin mihin pappiskunnan rahkeet riittivät. Teologisia viitekehyksiä venyteltiin luovasti. Toimenkuvaan kuului julistaa varsin laaja-alaisesti. Paikallisten meininkien ja yhteiskunnallisten asioiden liittäminen sanomaan oli tavallista. Maallikkosaarnaajamiesten ja -naisten ympärille saatettiin järjestäytyä kokonaisiksi siirtokunniksi. Moisen mainitaan pohjustaneen jopa maan itsenäistymiseen johtanutta vallankumouksellista liikehdintää. Suomessa vierailleesta evankelistasta kerrotaan samassa yhteydessä, että tällä oli tärkeä osa kylmän sodan yhdysvaltalaisessa hengellisessä kulttuurissa varustauduttaessa ateistiseksi tunnustautunutta Neuvostoliittoa vastaan.
Dokumentti johdattelee aiheeseen viemällä katsojan yhdenlaisen saarnamiehen luotsaamaan tilaisuuteen, jossa esitetään Raamatun kirjaimesta seuraavanlaista koostetta: sen lisäksi, että Jeesuksen on tulkittu tulleen tuomaan rauhan ja kehottaneen kääntämään toisenkin posken, on huomioitava, kuinka samassa evankeliumissa, muutaman luvun päässä ilmoitetaan aikojen muuttuvan ja kehotetaan valmistautumaan sotaan. Jeesus sanoi tuovansa sodan. Jos ei miekkaa ole, on myytävä takkinsa ja mentävä ase ostamaan. Lahkon jäsenten näytetäänkin käsittelevän miekkoja. Ne liittyvät ritariuteen.
Jää epäselväksi, mihin he miekkoja tarkasti ottaen käyttävät. Saarnamies tarkentaa, ettei hän mitään sotajoukkoja ole perustamassa. Onneksi. Miehet kuuntelevat tarkkaavaisesti ja tekevät muistiinpanoja. Enemmistö on miehiä, lempeän näköisiä perusjamppoja, jotka tuimina ajelevat yhdessä moottoripyörillä. Jotakin he kuitenkin odottavat. Saarnaaja tarkentaa suunnitelmaa tilanteen ulkopuolella, käyttää ilmaisua toiselle tasolle pääsevistä radikaaleista, jotka ovat oikeasti valmiita ottamaan vastuun, kun Harmageddon koittaa.
Dokumentissa ilmiötä selittämään lupautunut henkilö tarkentuu taustoja tarkastellessa ja dokumentin edetessä jonkin evankelikaalisen liikkeen entiseksi aktiiviksi. Hän on luonnollisesti kriittinen, mutta tähdentää heti aluksi, että kristillisessä perinteessä ei ole yhtenäistä käsitystä lopun ajoista. Vaikka ei olisi itse tullut perikatoa liiemmälti ajatelleeksi, suomalaisen keskiaikaisten kirkkomaalaustemme tutkijan voi löytää summaavan näppärästi, että ilmestyskirja on kiehtonut, koska ihminen luontaisesti tahtoo, että tarinassa on alku ja loppu.
Näkemyksiään muuttanut entinen uskova antaa ymmärtää, että amerikkalainen evankelikalismi olisi kaikki yhtä ja samaa, vailla sävyjä ja versioita. Onneksi tarkentuu, että dokumenttia katsoessa rakentuvan käsityksen vastaisesti sen raportoima tuhovoimainen evankelikaalisuus ei edusta koko yhdysvaltalaisen evankelikalismin henkeä. Suomalainen asiantuntija kirjoittaa, että tutkimuksen kentällä on niitäkin näkemyksiä, joiden mukaan evankelikaalisten vaikutusvalta ylipäätään olisi vähentynyt yhdysvaltalaisessa politiikassa. Hän lisää, että on niitäkin tutkimuksia, joissa on päädytty siihen, että liikkeen sisällä juuri vihaa saarnaavien evankelikaalisten näkemykset olisivat saaneet enemmän kaikupohjaa.
Katsoja viedään seuraavaksi Yhdysvaltojen vallan ytimeen. Sinne johdattaa tutkiva, vapaa journalisti, joka lähestyy kongressin edustajia surullisenkin kuuluisan Capitol Hillin pihastoilla ja käytävillä. Hän kysyy enemmän tai vähemmän tukalalta vaikuttavia kysymyksiä ääriuskonnollisuuden ja evankelikaalisuuden vaikutuksesta valtion harjoittamaan ulkopolitiikkaan. Kyse on evankelikaalisuuteen linkittyvästä kristillisestä sionismista ja Israelista. Millaisia kaikuja pitää tai on lupa liittää juutalaisuuteenkin liitettyihin kielikuviin "viimeisestä hyvän ja pahan välisestä taistelusta", Harmageddonista ja sen tapahtumapaikaksi nimetystä Jerusalemista? Yksi edustajainhuoneen jäsen vastaa rauhoittavasti hymyillen, että Israelin asia on läheinen, tärkeä ja että hän itse odottaa Jeesusta, kuten odottaa kuuluu. Kaikki vaikuttaa olevan hyvin.
Jos olisi ammoin tullut asiaksi ottaa selvää saarnaajan taustoista aiemmin mainitusta ensyklopediasta, tuosta vanhanaikaisesta käyttöliittymästä, konkreettisesta, paperille painetusta kirjasta ei olisi löytynyt artikkelia kristillisestä sionismista lainkaan. Nyt sen voi tarkistaa. Toki lähelle on aina ollut yllättävän vaikea nähdä, eikä kaikkia asioita välttämättä pidetä edes mainitsemisen arvoisena.
Nyt saarnamiehen kerrotaan tietosanakirjan avoimessa verkkoversiossa luotsanneen edustamaansa evankelikaalisuutta kohti kristillistä sionismia. Hän tarjosi ratkaisua – juutalaisuutta ja yhteistyötä koskien. Sen sijaan, että olisi ollut toivottavaa, että juutalaiset olisivat kääntyneet kristityksi tms. , tämä sadan vuoden kunnioitettavan iän saavuttanut evankelista ehti ehdottaa, että juutalaisuudella ja kristillisellä sionismilla voi olla sama päämäärä.
Tietokoneelle syötetty hakusana 'kristillinen sionismi' tuottaa kyseisestä tietueesta alaotsikon "20. vuosisadan evankelikaalinen poliittinen sitoutuminen", jonka myötä tiedetään kertoa, että kristillinen sionismi sai uuden muodon Amerikassa 1960-luvun kuluessa. Kristillisellä herännäisyydellä on ollut maan historiassa useampia aaltoja. Tuossa ajassa evankelikaalisuus uusiutui ottamalla koppia poliittisen tuen tarjoamisesta Israelille.
Siu, siu.
Kommentit
Lähetä kommentti