Lataa ja varmista – "Go fuck yourself!" ja "Tulta munille!"




Alueellinen aggressio on aiheuttanut ihmisen levittäytymisen yli koko maapallon. --
ei kaikki, mikä kerran on ollut sopeuttavaa, säilytä lajia säilyttävää luonnettaan aina. Elämän olosuhteiden muuttuessa tapahtuu usein, että sopeutumisolosuhteet muuttuvat päinvastaisiksi. Tämä johtaa lajin kohdalla negatiiviseen valintaan.
                                                              

                                                       -Irenäus Eidl-Eibesfeldt-


                                                                                    
Suomi ei ole koskaan aloittanut sotaa.

                                                         -Sauli Niinistö-




Porrasjuoksu tunteidensäätelymekanismina

Sodan retoriikka on vallannut alaa tietoisuudessamme. Vaikutuspiiriimme ilmaantuneet sodankäyntiin liittyvät käsitteet ja sen terminologia alkavat olla peruskauraa. 


Uutisvirran, erilaisten keskustelu- ja asiaohjelmien välityksellä voimme itse kukin lisätä asiantuntemustamme, seurata Ukrainan ja Venäjän rintamien liikkeitä – ja toivoa, että joku kaunis päivä sodan helvetti päättyisi. Mihin? Voittoon? Kunnes toinen osapuoli on ottanut tarpeeksi köniinsä ja suostunut laskemaan aseensa?


  Alkutaipaleen yhteydenpidot Venäjän kanssa olivat osoitus lamaantumattomuudesta ja toivosta. Jatkoyritykset rauhan ajamiseksi saivat kritiikkiä, suoranaisen möläyttelyn leiman. Joidenkin hankkeiden yllä on leijunut juonittelun kare. Tuoreimpiin lähestymisiin liittyy taustalla väijyvä realiteetti, että rauhanehtoja laaditaan lähinnä itseä ja hyökännyttä osapuolta hyödyttävien seittien ja siirtojen ehdoilla. 


Eri medioiden vastuulla on ollut luoda tilanteesta kokonaisvaikutelmaa. Mukaan on mahtunut niin rintamaraportinomaista dataa kuin arkitasoisempaa kiinnostuksen kohdetta. 


Yksi kulttuurievoluution riemuvoitto, sotateknologiankin kehittämistyön sivutuotteeksi nimetty internet soluttautuu tietoisuuteemme kaiken mis-, dis- ja informaatiovaikuttamisen ohella erilaisia asenteita ilmentävien meemien muodossa. Erityisesti kriisiolosuhteiden kerrotaan niitä synnyttävän. Virallisetkaan tahot eivät meemien jakamista vieroksu. Modernit lentävät lauseet osuvat silmiemme eteen – yllättäen ja pyytämättä. 


Kun venäläinen sota-alus hyökkäsi helmikuussa 2022 Ukrainan Käärmesaarelle, puolustautuva osapuoli kehotti tunkeutujaa poistumaan paikalta. Englanninnos löytyy otsikosta. Ukrainalaisilla ja suomalaisilla on sattuneesta syystä yhteistä kosketuspintaa. Omasta selviytymiskamppailustamme kumpuavia tuntoja on tallentunut myös perinteisemmässä muodossa, kaunokirjallisuutena ja siihen pohjautuvina sovituksina. Otsikon toinen huudahdos on Väinö Linna -siteeraus. Totta tosiaan, ihmisellä on taipumus pitää tiettyjä alueita omina ja reagoida niille tunkeutumiseen suuttumuksella. 


Täältä pesee -mentaliteetti on herännyt, kaiken varalta. Olemme lähettäneet viestimme itärajan taakse mutkan kautta, Ukrainan myötätukena, passiivisaggressiivisten sanavalintojen varustamien kampanja-aseiden ja ammusten välityksellä. Ajatuskuplissa eivät lentele rauhankyyhkyt vaan ammukset, huoli siitä, miten niitä ehdittäisiin tehtailla tarpeeksi. Mitä isot edellä, sitä pienet perässä. Yläkoululaiset inspiroituivat toiveikkaina piirtämään alkuvuoden kuvataidetunnilla kuvia saksalaisista panssarivaunuista matkalla Ukrainaan. 


Jos uskaltaa, voi palata muistelemaan, kuinka täällä vielä kyseistä hyökkäystä edeltävinä kuukausina siteerattiin ukrainalaista upseeria. Venäläismielinen Ukrainan 2014 tapahtumiin oleellisesti vaikuttanut separatistisotilas oli katsonut aiheelliseksi tuoda julki NATO-yhteensopivan Suomen mahdollista liittoutumista koskevia johtopäätöksiään. Meitä sietäisi kuulema varoa, historian valossa


Jo vain: pysykääkin poissa!


On helppo solahtaa mukaan ajatteluun, johon meitä kaikesta päätellen valmistellaan. Kyseessä kerrotaan olevan eräänlainen maailmanjärjestyksen muutos. On näköjään hyväksyttävä, että siihen nyt vaan kuuluu sotien aikakausi. Kuvaan sopii, että voimatasapainoja koetaan säädellä muuallakin kuin kotikulmilla Euroopassa. Kerrotaan haettavan moninapaisuutta. Prosessissa esim. Kiina ei olekaan välttämättä enää "suuri tuntematon". Yhtäkkiä joka maanosasta tahdotaan  tuttavuutta sen kanssa luoda tai entisestään syventää, mikäli tietolähteisiin on uskomista.  Onko niin, että moninapaisuusunelman keskiössä taistellaan lopulta siitä, kuka on kenenkin kaveri ja käy kauppaa kenenkin kanssa? 


Tosiasia, että ihmistä ei lajina olisi olemassa ilman laajenemispyrkimysten käyttövoimana toimivaa aggressiota, tekee sen tarkastelusta sekavaa ja hämmentävää. Luonto ei ole pelkästään keskinäisen solidaarisuuden näyttämö. Kaikki elollinen, viruksista, bakteereista ja sisimpämme niitä vastaan kehittämistä valkosoluista lähtien on koodattu taistelemaan. Lajinsisäisen aggression käsitettä ei kuitenkaan voi valitettavasti millään ilveellä vääntää viittaamaan yksilön immuunisysteemin valmiuksiin. Siinä missä eläimetkin tappavat lajitovereitaan, ihminen on evolutiivisen kehityksensä myötä koodautunut pitämään kiinni kyseisestä voimavarauksesta, vaikka se on menettänyt alkuperäisen tarkoituksensa. Emme enää elä missään viidakossa petoina toisten petojen keskellä.


Kuten alun siteerauksesta voi lukea, on esitetty, että hallitsemattomasta aggressiovietistä on muodostunut perässäraahattava, vaarallinen painolasti, joka täten näyttäytyy rationaaliseksi oletetun ihmismielen ohjauksessa sangen erikoisena välineenä. Darwinistisen luonnonvalinnan termi 'negatiivinen valinta' kun on totuttu liittämään nimen omaan muita lajeja koskevaan sukupuuttoilmiöön, lajikatoonjota toimillamme parhaamme mukaan kiihdytämme. Biologisen monimuotoisuuden säilyvyydestä ei ole kyetty pitämään huolta. 


Ekologiseen katastrofiin paneutumista voi toki palata syventelemään sitten kun kaikki viholliset on saatu nitistettyä. 


Ihminen pyrkii toki myös korjaamaan jälkiään. Näin voinee päätellä esim. siitä, että käyttäytymistieteet ovat saaneet uutta pontta aina maailmansotien myötä. Suuren sodan – sen ensimmäisen – traumatisoimien sotilaiden tutkiminen ja hoitaminen koettiin mielekkääksi siitä huolimatta, että taistelijoiden järkkyminen oli joidenkin mielestä merkki pelkuruudesta. 


Alussa siteerattu etologi, 1960-luvulla eläinten käyttäytymisen tutkimuksesta ihmisen toimintaan keskittynyt Eidl-Eibesfeldt katsoi, että lajiimme yhdistetty "inhimillinen peto" -määritelmä olisi syytä kumota. Tämä Nobel-palkitun maanmiehensä kanssa tutkimustaan tehnyt evoluutiobiologi nousi vastustamaan mm. viikkolehdistä noukkimiaan, ajassa sitkeästi eläviä käsityksiä murhanhimoisesta, viettiensä riepoteltavana olevasta ihmisestä. Kirja "Rakkaus ja viha - johdatus käyttäytymistapojen luonnontieteelliseen tutkimukseen" (1970) lienee syntynyt jonkinlaisena vastareaktiona. Kirjoittaja pohjustaa yleistajuista teostaan latelemalla ihmiskunnan saavutuksia, kuten luonnonvoimien kahlitseminen ja kulkutautien voittaminen. Sotimiseen viehtyneestä, ydinaseilla varustetusta ihmisestä oli kuitenkin tullut itsensä suurin vihollinen. 


Eidl-Eibesfeldt vaikuttaa haikeilevan valistuksen aikaisiin kaukaisiin kumuihin, jotka pyrkivät osoittamaan ihmisen alkuperäisen hyvyyden. Kaikki tämäntapaiselle kehityskelpoisuudelle pohjautuvat ihmiskäsitykset olivat kirjoittajan mukaan kuitenkin hävinneet päivä- ja viikkolehtitasolla esiintyville kohtalonuskoisille näkemyksille. Osa noista ihmisen tuhovoimaa oikeuttamaan pyrkivistä väitteistä pohjasi Darwinin evoluutioteorian olemassaolontaistelun sanelemaan järjestykseen, jossa osaksemme on langennut eräänlainen gladiaattorin rooli: käymme taistelua, jonka "osanottajia kohdellaan tänään hyvin, mutta lähetetään huomenna taistelemaan”.


Eidl-Eibesfeldtin esiin nostaman näkökulman voi nähdä jonkinmoisena osoituksena jalostuneisuudestamme. Sotaisuuttamme lietsovat eläimellisen reviirin puolustamisen ohella myös erilaiset aatteet, ideat ym. henkiseksi omaisuudeksi lukeutuvat ihanteet, joiden puolustaminen koetaan elämän ja kuoleman kysymykseksi. Ristiriitaista kyllä, humanitäärisyyden ja demokratian aggressiivinenkin levittäminen on täysin hyväksyttävää, yksiä jos toisiakin sotatoimia on tällä metodilla onnistuttu oikeuttamaan.

 
Keskiajan ristiretkiliikettä ei voi syin surminkaan pitää minään yksiselitteisenä rauhanliikkeenä ylevistä päämääristä huolimatta. Se onnistui sovittamaan sotaisuuden kristinuskon perusajatuksiin: sodanvastaisuuteen ja väkivallattomuuteen.  Kyseisen keskiaikaisen kansanliikkeen synnystä lähtien oikeutettu sodankäynti on ollut ihmiskunnan keinovalikoimassa. Laillisen auktoriteetin valtuuttaman väkivaltakoneiston käyttöönotto on voitu perustellusti mieltää ennen kaikkea puolustautumisena. 


Kuten em. toisen maailmasodan aikaiseen saksalaiseen tieteenharjoittamiseen verkottuva, mm.Vietnamin sodassa toisiaan lohduttavista, haavoittuneista sotilaista otettuja valokuvia tutkinut etologi, myös ihmisen aggressiivisuuteen työnsä puolesta perehtynyt suomalainen nykykirjoittaja Hannu Lauermakin pahoittelee, kuinka pahuuden tieteellisestä psykobiologisesta tutkimuksesta on oltu kiinnostuneita suhteellisen vähän


Kun sotaisuus pistää vihaksi, voi siis jatkaa kokeilua, helpottaisiko sen jäsentämistä yhtään tämän vähäisenkin tiedon vähäinenkin raapiminen. 


Lauerman mukaan ensimmäisen maailmansodan jälkeisessä analyysissä kehitty malli ihmisen vietinomaisesta aggressiopaineesta ei sittemmin ole saanut tieteellistä tukea. Ei ole syytä olettaa olevan olemassa mitään pakonomaisesti purkautumaan pyrkivää Freudin nimeämää hävittämisviettiä (Thanatos), jota tasapainottamaan voisi näppärästi nimetä rakkausvietin (Eros). Modernimman väkivaltatutkimuksen saralla eritellään ihmisen aggressiota pikemminkin reagointitapaan liittyvänä ilmiönä. Yhden jaottelun mukaan on olemassa tiedostettua, välineellistä aggressiota, sellaista, joka tyynen kylmästi, suunnitelmallisesti ja harkiten valjastetaan käyttövoimaksi jonkin materiaalisen edun saavuttamiseksi. Edellä kuvatun ns. proaktiivisen aggression vastinpari, reaktiivinen väkivalta, yhdistetään  puolestaan puolustautumiseen ja pelästymiseen, siihen vaikeammin määriteltävään provosoitumiseenkin.


Mitä sotiin ja ennen kaikkea trendaavaan "sotien aikakauteen" tulee, huomio ei voi olla kiinnittymättä väestöhistorian perusteellla vedettyyn johtopäätökseen, jonka mukaan nuorten miesten ylimäärä korreloisi sotien esiintymisen kanssa. Kuka tahtoo heittäytyä näin raaistavan logiikan varaan?  


Suomen tuore NATO-jäsenys herättää spekulaatioita uuden hallitusvallan kynnyksellä. Nyt kun kyseisestä liittokunnasta puheenollen sanavarastosta ei enää vahingossakaan lipsahda käsitettä 'sotilasliitto' 'puolustusliiton' sijaan, voi seuraavaksi alkaa jännittää popcornien kanssa, mihin päin kaikki kallistuu. Olemmeko tulevaisuudessa osa NATO:n USA:n vai Hollannin regiimiä ja mitä merkitystä sillä on? Otammeko maankamarallemme muutaman ydinaseen jemmaan? 


Ainakin yksi asia on varma: sotilasmenojen piikki on auki. Tuore korotus kahteen prosenttiin valtion budjetista ei enää riitäkään, kolmekin olisi kuulema liian vähän. Varsinaiseen uuteen kiinteään kuluun, vuotuiseen NATO-jäsenmaksun kolehtiin suomalainen on suurella todennäköisyydellä valmis kukkaron nyörejään avaamaan. Pelko yhdistää. Ryhmittäydymme pelotteen taakse, sen on oltava uskottava, kova ja kilpailukykyinen. Painoarvomme laadusta ei liene epäilystä. Puolet NATO:n ja Venäjän välisestä rajapinnasta on meidän hallussamme. Aita nousee.


Viime kesän NATO-huipppukokouksessa julkaistussa strategiapäivityksessä on kuitenkin yksi kohta – myös sangen trendaavaan ilmiöön liittyvä – joka ylittää kaikki rajat: ilmastonmuutoksen hallinta. Mitä se käytännössä tarkoittaa, jää nähtäväksi. 


Taannoisessa Turkin ja Unkarin ratifiontipäätösten odottelun lomaan ajoittuneessa Rauhanliiton seminaarissa järjestettiin pikagalluppi NATO-jäsenyydestämme. Vaihtoehdoiksi valikoitujen "jaa, ei, ei osaa sanoa" lisäksi yleisön joukosta kuului äänestyksen jälkeen heiveröinen naisääni, että miten olisi yhteistyö.



                                                                                                                                            16. 4. 2023.

_________


Lähteet ja taustaa:

⦁Irenäus Eibl-Eibesfeldt: "Rakkaus ja viha.  Johdatus käyttäytymistapojen luonontieteelliseen tutkimukseen." Kirjayhtymä. 1971.
Miten netin sotameemeillä vaikutetaan? Tutkijatohtori Saara Särmä. Ylen Aamu. 1.3. 2023.
⦁Noora Kotilainen: Sotakuvilla on monia merkityksiä ja vaikutuksia katsojaan. Rauhanpuolustaja-lehti. 2/2022.
⦁ Putin-setä on hyvin vihainen. Ruben Stillerin vieraana Venäjä-tuntija Pekka Hakala.Yle Areena. 21.1. 2022.
Kiristyvätkö maailman geopoliiittset jännitteet? Ulkopolittiisen instituutin johtaja Mika Aaltola ja tutkija Jyri Lavikainen. Ylen Aamu. 20.3. 2023.
Onko maailmanjärjestys oikeasti muuttumassa? Tutkijakollegiumin johtaja Tuomas Forsberg ja poliittisen historian professori Juhana Aunesluoma. Ylen Aamu. 11.4. 2023.
Maapallon tulevaisuus on ilmastossa, luonnossa, ihmisessä. European Environment Agency. 1.2. 2023.
War's Secret Shame: Shell Schock. Dokumentti. (Suom: Sodan synkkä varjo) BBC. 2018.
⦁Miikka Tamminen: "Jumalan sota." Jaakkojuhani Peltosen ja Ollimatti Peltosen toimittamassa kirjassa "Lupa tappaa?" E-kirja. Suomalaisen kirjallisuuden seura. 2019.
⦁Hannu Lauerma: "Pahuuden anatomia. Pahuus, hulluus, poikkeavuus." Edita. 2009.
Nato-arki alkaa: Mihin olemme sotilasliitossa valmiita? Uutis-podcast. Yle Areena. 4.4. 2023.
⦁Tommi Koivula: Naton uusi strategia. Maanpuolustus. Maanpuolustusyhdistyksen julkaisu. 9/2022.

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

"Niin kaunis on kuolla sun joukkosi eessä Vaan kauniimpi elää elämään syntyneessä"

Tää maailma on niin kylmä? – sotien juonittelijoiden taiteen säännöt

Ukot ja akat asialla – maailman onnellisimman maan aineksia?